TWEEDUIZENDTWAALF

Woord in beeld 1. Voor het maken van mijn Woord in beeld werken heb ik niet meer nodig dan een vel rijstpapier, een breekmesje en een snijmat. De afgelopen 10 jaar heb ik mij gespecialiseerd in het uitsnijden van rijstpapier. De transparantie en fragiliteit van het papier spreekt me aan. Zittend aan een tafeltje op mijn atelier ben ik woorden aan het uitsnijden. Dit is echt monnikenwerk. Gedurende het snijproces moet ik gefocust blijven want als mijn gedachten afdwalen gaat het snijden mis. De woorden en de tussenvormen heb ik eerst met potlood uitgetekend zodat ik weet wat moet blijven staan en wat weggehaald moet worden. Teksten die me inspireren of een bepaalde waarde voor me hebben wil ik bewaren door ze vorm te geven. Ze komen uit gedichten, liederen of het spirituele boek, ECIW. Soms snijd ik alleen de tekst uit. Een andere keer combineer ik de tekst met figuren zoals engelen, vlinders en vrouwfiguren. Zij zijn dan de dragers van een boodschap..
2. Portret van een vrouw: Een onderzoek naar identiteit, vormgegeven in een serie portretten. Maandenlang heb ik dagelijks een portrettekening gemaakt als onderzoek naar de ideeën die ik had over Sara worden. Ik wilde valse ideeën hierover loslaten en waarderen wie ik ben. De tekeningen waren geschetst in potloodlijnen. Deze heb ik daarna geabstraheerd tot er een duidelijke hoofdlijn overbleef. Deze Hoofdlijnen , met een gezicht en een handgebaar heb ik uitgesneden. Alle tussenliggende vlakken worden weggehaald. Van te voren moet ik goed nadenken wat weg mag en wat niet. De lijnen zijn het enige wat overblijft, ze moeten dus met elkaar verbonden zijn anders valt het portret uit elkaar.
3. Voor een Locatie werken Voor het kunstproject Urbanwijland heb ik 2 locatiewerken gemaakt, één voor een stedelijke locatie en één voor een landelijke locatie gemaakt. Het maken van een wei, vereist een klaver en één bij. Eén klavertje, een bij, En dromerij Genoeg is enkel dromerij, Bij weinig bij. Uitgaande van het gedicht van Emily Dickinson maakte ik grote ‘doeken’ van rijstpapier waaruit teksten en bijen gesneden zijn. Deze hangen in de entreeruimte van een bedrijf. De hoogte van de vide heeft me uitgedaagd om groter dan mijn maximale maat (100 cm) te gaan werken. Meerdere werken zijn 1,5 meter geworden en één is 5 meter hoog. Deze hangt vanaf de 2-e etage naar beneden. Deze kon ik pas in zijn geheel zien op het moment dat ik het uitvouwde langs de balustrade om het op te hangen. Langs de Grebbelinie heb ik een mooie plek gevonden aan de oever van de Eem. Ik heb mijn woordbeeld met beugels bevestigd aan de oeverbeschoeiing. De tekst: Ontvouw elke dag als een bloem is uitgezaagd. De tekst weerspiegelt in het wateroppervlak. De voorbijvarende roeiers kunnen het alleen spiegelbeeldig lezen.
4.In gesprek gaan Natuurlijk ga ik eerst in gesprek met een opdrachtgever voordat ik een werk in opdracht kan maken. Aan de hand van een lijstje kenmerken maak ik een persoonlijk geschenk. Dit kan van papier zijn en om op te hangen maar ook ruimtelijk. Een voorbeeld van een werk wat na een interview ontstaan is, is een tafelstuk voor de expositie ; conversation pieces. Ik heb een mevrouw geïnterviewd omdat ik nieuwsgierig gemaakt werd toen ze overschakelde van het Nederlands naar een voor mij vreemde taal (dit bleek persisch te zijn) Haar verhaal heb ik samengevat in 2 zinnen. De zin: Waar hoor ik thuis? heb ik in papier gedrukt als relief en deze op het onderste plateautje geplaatst. “Home is where the heart is” heb ik van loden letters gemaakt, deze zin ligt bovenop de tafel.(evenals de tekst in het farsi schrift). Middenin het tafel blad is een gat, waardoor je kunt kijken naar de onderliggende zin De gebruikte tekst komt niet letterlijk uit het interview maar is het sediment van het gesprek. Het is wat ik eruit gedestilleerd heb.
5. De ander als uitgangspunt Pas als ik hoofd, hart en handen kan combineren ben ik gelukkig met het werk wat ik doe. Al jarenlang is zingeving mijn drijfveer bij het maken van mijn beeldende werk. Binnenkort wil ik workshops gaan aanbieden waarbij ik zingeving als uitgangspunt neem. Onderzoek (het vasthouden van) gedachtenpatronen, wat geef je aandacht? Door met groepen mensen in organisaties of bedrijven in gesprek te gaan (of te luisteren) krijg ik inzicht in wat er onderling binnen een groep speelt. De interne communicatie leg ik vast in een kunstwerk op maat. Door letterlijk een zin terug te geven aan diegenen die deelnemen geef ik als externe (iemand van buiten de organisatie), inzicht in de organisatie. Dit kan leiden tot betere onderlinge persoonlijke verhoudingen. Het in beeld te krijgen wat er speelt en dit op een creatieve manier spiegelen door er vorm aan geven kan bij de betrokkenen leiden tot meer inzicht. Sleutelwoorden zijn ; inzicht door spiegeling, reflectie (gezien door de ogen van een ander),.
6.Inspiratie Workshops De deelnemers worden uitgenodigd tot het vormgeven van hun inspiratie woord. Dit woord wordt eerst uitgeschreven in diverse lettertypes. Er wordt gezocht naar een mooie vorm (los woord) of vlakverdeling (woord op een pagina). Het woord wordt uit het papier gesneden of geknipt.Er zijn diverse variaties mogelijk. een vel waaruit het wordt gesneden is, een vel waarop een woord gelegd is, een los woord zonder achtergrond. Er wordt gekeken wat goed bij de persoon (en zijn mogelijkheden) past.Daardoor worden de werkstukken heel persoonlijk. Een andere techniek die tijdens een workshop geleerd kan worden is blinddruk (preeg). Allereerst wordt een mal gesneden. Daarna wordt het papier erop/ erdoor gedrukt. Er ontstaat een figuur of tekst in relief. De groepsgrootte is maximaal 10 personen.
7.Restyle dag Van oude kleren een nieuwe outfit creeeren binnen 2 uur. Getoond bij een fotoshoot en modeshow.Met een groepje creatievelingen achter de naaimachine in Kade, Amersfoort terwijl het museumpubliek langsloopt.
8. Vreemde gasten Een kunstweekend waarbij in de binnenstad van Amersfoort kunstenaars hun werk tentoonstellen in een 'gast'huis.Omdat ik het interieur daar donker vond heb ik kleurige (nieuwe) werken gemaakt.Het onderliggende thema: verbondenheid.
9. Pecha kucha presentatie In het voorjaar van 2012 heb ik meegedaan aan de pecha kucha presentatie. In 6 minuten iets verteld over mijn werk en werkwijze. De dia's zijn geprogrameerd op 20 seconde de volgende dia. Dit is te zien op het vimeo video kanaal.